BeZol Tőzsde Blogja

Friss topikok

  • BeZol: @BeZol: Mai nap folyamán lefutott egy hosszabb optimalizáció, így ismét más beállításokkal fut a r... (2014.05.30. 13:27) Újabb tapasztalatok

Címkék

Helyzetjelentés 2 év elteltével

2016.06.26. 18:30 BeZol

Hosszas kihagyás után eszembe jutott, hogy régen írtam egy blogot, gondoltam ismét leírom pár gondolatomat, ill. hogy mi történt az elmúlt 2 évben.

Először is leálltam a skalpolós robotokkal. Beállításfüggő a dolog ugyan, de gyakorlatilag ha kevés a kötés, akkor nincsen elegendő statisztikai adat, ami alapján "biztos" lenne a hosszú távú eredmény, míg ha sok a kötés, akkor már ugyan biztosabb lehetek a kapott visszatesztek alapján, DE a valóság sajnos totál más. Nem ott teljesülnek a kötések, ahol kéne, a megnövekedett spread miatt (aminek a költsége a visszatesztben ugye nem is szerepel...), és még ha minden oké is lenne, jön az a nagy csúnyaság, hogy a metatraderben a stratégiai teszter nem tick alapon tesztel. Hiába teszem tick alapúra a pontos teszteredmény érdekében, maga a tesztelő program algoritmusa ROSSZ. Tehát hiába kaptam azt a visszateszt alapján, hogy x profitomnak kellett volna lennie, ha a valóságban y veszteségem keletkezett. Ezek után kutattam egy sort, és megtaláltam a megoldást erre, AMI EGY AZ EGYBEN azt az eredményt mutatta meg a visszatesztben, mint ami a valóságban is ért engem.

A megoldás Birt's Tick data leírása. Nem ma csináltam már, de leírom a lényeget, ami rémlik 1,5 évvel ezelőttről. Az utasításokat követve tick adatokat töltünk le, amit a leírt módon bekonvertálunk a metatraderbe. Ha ez sikerült, akkor "birt"-nek a megoldását felhasználva (amiből volt anno 1 hét próbaidőszak ingyen) futtatjuk le a visszatesztet, és akkor tényleg olyan eredményt kapunk, mint ami a valóságban is történt. Ez szerintem csak skalpolóknak fontos, hiszen max 10 pipes nyereségekről van szó, miközben az árfolyam föl-le rángat 5-10 pipeket, ezzel pedig kiüti a csúszóstoppunkat, és ezáltal veszteséges lesz a kereskedésünk. A metatrader gyári tesztelője viszont marhára nem így tesztel. Egy algoritmus alapján föl-le szimulálja az árfolyamot, és totál nem lesz benne az, ami a valóságban történik, hogy föl-le rángat az árfolyam, így hamis visszatesztet kapunk.

Miután a valóságban sem működött a skalpoló robotom, és sikerült ezt tényleg valós visszatesztel be is bizonyítanom, akkor abbahagytam a skalpoló robotozást, mert még olyan brókerrel sem működik a dolog, ahol kb. 0 a spread (és cserébe fix növelt kötési díj van, tehát a vége ugyanaz, mint a normál spreades brókereknél), tehát ezzel sem kiküszöbölhetőek a hirtelen föl-le szurkálások/rángatások, mert kiütik a csúszóstoppot, ergo zsákutca az egész. Ötletem sincsen, hogyan lehetne az ilyet kiküszöbölni, mert a fix célár és stop szintén nem jó, a csúszóstop teszi profitabilissá a robotot, ezt viszont a ugráló árfolyam kiüti, tehát zsákutca az egész, legalábbis én nem tudom, hogy hogyan lehetne kijátszani a dolgokat.

Lévén nem volt több ötletem, hogy hogyan tudnék pénzt keresni a tőzsdén, tulajdonképpen feladtam a dolgot. Egyetem mellett elmentem diákmunkára, és így félre tudtam tenni 300ezer Ft-ot. Hosszú távú célom, hogy az egyetem végeztével Németországban vállaljak munkát a párommal, tehát alsó hangon netto 2800 Euro-s fizetéssel indulnánk mindketten. A numbeo.com honlapon össze lehet hasonlítani a városokban elérhető árakat. Én itthonra fejenként netto 240ezres fizetéssel számoltam (ez a legrosszabb lehetőséggel elérhető fizetés számomra), tehát 480ezer Ft-ból kéne kettőnknek gazdálkodnia. Úgy számoltam, hogy 90ezer Ft+rezsi-ért még albérletet is belekalkulálva, kocsit fenntartva, kaja+pia, stb. kifizetve havi szinten 160ezer Ft-ot tudnánk félretenni. Németországra fejenként 900ezer Ft-os fizetéssel számoltam. Miután ott is kifizetjük a 3szor drágább albérletet, és az átlag 2xer drágább összes többi dolgot (lásd numbeo-n pl. Frankfurt - Budapest összehasonlítást), akkor a végén azt kapom eredménynek, hogy HAVI 1,2mFt-ot tudunk félretenni. Tehát 3-4szer magasabb fizetés, a végén pedig 7,5-szer magasabb megtakarítás 2 főnek --> 40 éves magyar munkaviszony alatt félretett megtakarítást megkeresünk Németországban 5,5 év alatt. Ez elég komoly fegyvertény, nyugodtan számoljon mindenki utána numbeo.com alapján! Ezek után gondolhatja mindenki, mennyi kedvem bármiféle munkát vállalni Magyarországon. Egyelőre 1,5 évig csak diákmunka jöhet szóba, ott is szigorúan szakmai előrehaladás érdekében, habár ha tehetem, akkor inkább bruttó 1200Ft-os órabérű munkát keresek, mint egy jobban szakmába illő, de csak bruttó 850Ft-osat.

A diákmunkák során is azt vettem észre, hogy alapvetően gyakornokokat keresnek a cégek, és felvesznek 4 hónap próbaidőre havi netto 120ezer Ft-ért, és ha megfelelsz az elvárásaiknak, akkor felvesznek teljesbe 2xer akkora fizetéssel. Diákmunkásként viszont gyakornoki munka csak a diploma megszerzése előtt jöhet szóba (de akkor meg pont h nem kéne dolgozni, mert annyi a kötelezettség), tehát marad a diploma utána gyakornoki munka, míg a diákmunkás maximum favágó munkára számíthat sajnos, ami aztán szakmailag tényleg nem sokat ér, legalábbis ez a tapasztalatom.

Tehát 5 hónapnyi diákmunkát követően megtakarítottam 300ezer Ft-ot. Úgy kalkuláltam, hogy ha Németországba szeretnék költözni, akkor nem ártana kb. 1,5mFt kezdőtőke hozzá, az a biztos, tehát a cél ennek előteremtése. Gondolkodtam, hogy mégis mit tegyek a 300ezer Ft-ommal. Tegyem ismét forex-be? Van ugyan ötletem, hogy egy régebbi hosszabb távon nem működő robot kötéseit utólag jobb helyzetből bekötve egész jó eredményeket érhetnék el, de úgy gondoltam, hogy ezt most inkább kihagyom, így esett a választásom a részvényekre, konkrétan pedig az AMD részvényére.

Az elgondolás a következő volt: mivel totál képben vagyok a számtech világgal, így számomra egyértelmű volt, hogy AMD részvényt kell vásároljak. Bárki akar gépet vásárolni, mindig tőlem kérdik mit vegyenek. Az AMD egy veszteséges cég évek óta, a processzorok és a videókártyák területén is a piac 20%-át uralja, a többi részt pedig az Intel és az Nvidia. Az Intel kezd kihátrálni a PC piacról, és a felhő alapú szolgáltatások felé igyekszik, míg az Nvidia az önvezető autókkal kapcsolatosan terjeszkedik. Tehát adott 2 cég, akik "menekülnek" a PC piacról, hiszen évről évre csökkennek az eladások, és adott az AMD, aki pedig vissza szeretné szerezni az 50% körüli részesedését mind a pc, mind a vga piacon, ill. ráadásként a szerverpiacra is visszatérne, ahol 99%ban Intel van jelen. Az AMD úgy került ilyen pocsék helyzetbe, hogy a pc piacon leragadt a 28nm-es gyártástechnológiánál (és még az architektúrája is gyenge volt instrukció per órajel alapján), míg a vga piacon hiába volt versenyképes a terméke, ha 1,5-2xer annyi áramot kért a vga-juk.

2016 januárban annyit lehetett még tudni, hogy 2016 végén jön az új processzoruk, a Zen, ami 14nm-en gyártódik majd, mint az Intel processzorai is (egészen 2017 nyaráig, ott akkor lépnek 10nm-re, tehát fél évig egálban lehetnek!), ill. a másik dolog, hogy az Nvidia videókártyái 16nm-en fognak készülni, míg az AMD 14nm-en fogja készíteni őket, tehát méretben -12,5%, ami árban és költségekben is megjelenhet (egyesek szerint ez nincs pontosan így, de én így gondoltam anno és nagyjából még most is). Ez alapján azzal kalkuláltam, hogy versenyképesebb termékkel jelenhetnek meg, és ha árversenyre kerülne sor, akkor még ott is jobban járhatnak.

Végül a KBC-nél nyitottam számlát. Utánaolvastam még, hogy január végén lesz pénzügyi jelentés, amikor is akár lejjebb is mehet az árfolyam, így végül ezen a napon léptem be (mellesleg pont előtte levő nap érkezett be a számlára a megtakarításom). Adtam megbízást, hogy max. 1,85 dolláron vásároljon a rendszer 500db részvényt (tehát 272ezer Ft-ért), ami végül 1,81 dolláron meg is történt.

Ezek után tágítottam tudásomat a részvények tekintetében. Kiderült, hogy az AMD 2011 óta veszteséges, és előtte sem volt igazán nyereséges. Január végén azért esett az árfolyamuk, mert tovább csökkentek a bevételeik, és tovább növekedett a veszteségük is, tehát totál süllyedő hajó szituáció. Hát most 5 dollár környékén mozog az árfolyam, és volt már 5,7 dollár felett is picit, így adózás után a 272ezer Ft-omból 700ezer Ft feletti összeget tudnék kivenni, ami egész jó. Azóta persze voltak történések, de a videókártyájuk 3 nap múlva fog megjelenni, a processzoruk pedig jobb esetben decemberben. A július végi pénzügyi jelentésben lehet nem is fog még szerepelni a júliusban értékesített vga mennyiség, tehát ott rövid távon akár eshet is az árfolyam (habár áprilisi jelentéskor kilőtt az árfolyam, mert csökkenő bevétel ellenére csökkent a veszteségük, ami egyben ilyen trendforduló képet vetített előre, és lehet most ez lesz majd ismét megerősítve), ám az októberi negyedévi jelentésükben már biztosan lesz egy javuló eredmény, ami felfelé hajthatja az árfolyamot. Legutóbb 2011ben voltak ennyire jó esélyeik a videókártyáikkal, és akkor 10 dolláros árfolyamig jutottak (hála annak is, hogy profitot termeltek!), most erre nagyon jó esélyt látok, főleg h 199 dolláron (tehát 70ezer Ft körüli összegért) fognak olyan videókártyát árulni, ami eddig 140ezer Ft-ba került, ergo rengetegen fognak vga-t váltani, mert az Nvidia lehet, hogy csak októberben jön ki az olcsóbb termékével, addig pedig csak a 160ezer Ft feletti videókártyákkal lesznek jelen a piacon, ami mennyiségben kevés, tehát visszaállhat a 2011-es 50-50 arány az értékesítésben a mostani 80-20 helyett, ami szintén árfolyamemelkedést fog okozni.

Tehát ha jól összejönnek a dolgok, szerintem október végére 10 dollár is lehet az AMD árfolyama a mostani 5 dollár környékéről. Ha a beígért +40%-nál magasabb instrukció per órajel igaz a Zen processzorokra, akkor versenyképes alternatíva lesz az Intel termékeire (kb. ennyivel lassabb a kifutó szériás AMD), és biztos, hogy sokan fognak vásárolni ilyen terméket (én is erre várok). Itt jön majd a kérdés, hogy vajon ez a január végi pénzügyi jelentésben mennyire fog megjelenni, mert erős a gyanúm, hogy csak április végén lesz belőle kimutatott eredmény (majd utánakeresek, hogy régen hogyan történtek ezek a dolgok).

Ezek után lehetségesnek tartok egy 15-20 dolláros árfolyamot is 2017 április végére, ami után Intel 10nm-re ugrik augusztusban, tehát az AMD processzorok előnye elolvadhat, tehát idővel biztosan visszaesés várható majd (vagy árcsökkentéssel versenyképesség továbbra is), míg jövő nyárra akár egy új videókártya generáció is várható, ami egyelőre kérdőjel, hogy mennyire lesz sikeres, így én 2017 áprilisig tervezem tartani az 500db AMD részvényemet per pillanat, aztán majd kiderül.

Idővel kiderül, hogy mennyire lesz igazam, de mikor 2015 októberben jött a Volkswagen dízelbotránya, akkor jött az ötlet, hogy kéne VW részvényeket vásárolni. Januárban 30 dollár alatt volt az olaj árfolyam, azon is gondolkodtam, hogy jó lenne, ill. 2 hete nagyon olcsón lehetett venni bankok papírjait (ami a brexit következtében ismét olcsóvá vált mint előtte 2 héttel), de addigra akár 15+%-ot is lehetett volna vele nyerni, ami már éves viszonylatban is bőven jó pl. egy magyar állampapírhoz képest. Tehát ötleteim voltak, de még mindig az AMD papírjaiban látom hosszú távon a legjobb lehetőséget, így ülök tovább a fenekemen, ám ha lenne további megtakarításom, akkor diverzifikálnék, és biztosan vettem volna mindenből, de hát a pici tőkémmel nincsen nagy mozgásterem.

Ha évente 4-szer találnék olyan papírokat, amikkel 30%-ot tudnék nyerni, akkor 1mFt-ból 2,85mFt-om lehetne 1 év alatt. Tőkeáttét nincsen, tehát ha nem megfelelő az irány, akkor azt kicsücsülöm, ám eddig mindegyik ötletem bejött v. bejött volna.

Azt egyébként nem tartanám butaságnak, hogy 1:2 tőkeáttéttel kereskedjek, hiszen eleve "olcsón" vásárolnék, ahonnan ha a felére esne az árfolyam, akkor még rendben lennék. Esetleg úgy kötném be, hogy 1/4 árfolyamig ne legyen baj. Azt számoltam, hogy 1:2 tőkeáttét esetén 1 évig tartva +10-11%-ban kell állnia az árfolyamnak ahhoz, hogy 0-ban legyek, ám a várakozásom 1 év távlatban remélhetőleg a 2xer magasabb árfolyam lenne, így +90% helyett +190%-ot kereshetnék, ám maradva az évi 4db +30%-os lehetőségnél, akkor az 1mFt-ból a 2,85mFt helyett 5,7mFt lehetne. Ezt próbálom majd véghezvinni, ha 2017 tavaszán kiléptem az AMD részvényemből (remélhetőleg 1,4-2,1mFt-tal a kezdeti 272ezer Ft-ról), és akkor majd keresek 1:2 tőkeáttétre megoldást, hátha van máshol olcsóbban, de jelenleg most így jó nekem.

Kellemes nyarat mindenkinek!

A bejegyzés trackback címe:

https://bezoltrader.blog.hu/api/trackback/id/tr308844682

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása